Les empreses estan cada vegada més implicades en la salut i benestar dels seus treballadors, especialment aquelles que compten amb oficines com a espais de treball. Això es deu al seu que les oficines són espais tancats que requereixen d'estratègies, activitats i solucions ergonòmiques i saludables que permetin crear un ambient confortable.
El benestar físic, mental i social dels treballadors és la clau. Per a això, existeixen estàndards d'excel·lència com el certificat WELL o WELL Building Standard, que pren en compte certs indicadors que es necessiten complir per obtenir resultats òptims en la construcció d'empreses i edificis saludables.
La Certificació WELL: Estàndard dedicat al benestar i salut de les persones
Segons ha indicat l'Organització Mundial de la Salut (OMS), "la salut no és l'absència de malaltia, sinó un estat de benestar social, mental i físic".
Amb aquesta perspectiva, s' ha creat la certificació WELL. Aquesta certificació pren en compte la relació que hi ha entre els edificis i l'espai de treball amb els seus ocupants, és a dir, els treballadors, col·laboradors i fins i tot clients. El propòsit, com la paraula wellness ho indica, és la presa de decisions que afavoreixin una vida saludable i un nivell de benestar més gran en els edificis.
Cal esmentar que les persones passem més del 90% del nostre temps en espais tancats. Un percentatge que indica de forma clara que els espais on treballem tenen una influència directa en el nostre benestar, salut i productivitat.
Els 10 indicadors que mesuren el Certificat Well (WELL V2)
La certificació WELL V2 pren en consideració aquells factors que tenen un impacte en la salut i confort de les persones. Aquests factors s' agrupen en els següents 10 indicadors:
- Aire: optimització de la qualitat de l' aire interior mitjançant l' ús d' estratègies que el renovin i eliminin els elements contaminants.
- Aigua: monitoratge de les fonts que abasteixen l' edifici d' aigua, incloent-hi el seu percentatge de clor, terbolesa i composició.
- Il·luminació natural: s'enfoca en l'aluminosi i l'aprofitament de les fonts de llum natural al màxim.
- Acústica: es comprova la ingerència del soroll exterior i es treballa per garantir l' aïllament acústic.
- Confort tèrmic: control de la temperatura i humitat dels espais tancats com les oficines. Per a això es realitzen anàlisis que permeten identificar la salut i el benestar dels ocupants ubicats a l' interior.
- Moviment: s' estudia els elements que permetin i facilitin la mobilitat dels ocupants. Per exemple, amb l'ús de mobiliari ergonòmic en els espais de treball.
- Materials: anàlisi dels materials usats en les diferents estances de l' oficina, comprovant també els nivells d' emissió de contaminants que embolcallen.
- Alimentació: es mesura l' existència o promoció d' una alimentació saludable en l' espai de treball.
- Ment: mesura la implantació d' activitats i programes que puguin afavorir la salut mental. Per exemple, amb la provisió d' espais de descans o meditació.
- Comunitat: es considera les accions i activitats que s' implementen per promoure una convivència entre els treballadors.
Com obtenir la Certificació WELLNESS?
Obtenir aquesta certificació requereix del compliment d' una sèrie de directrius i obtenir l' aprovació d' una observació directa a càrrec d' un professional acreditat, un Performance Testing Agent. Aquesta observació es denomina Performance verification, la qual es realitza durant dues jornades consecutives. A Espanya, l'acreditació de Performance Testing Agent la realitza l'Institut Tecnològic de Galícia.
El procediment d' obtenció d' un certificat WELL és el següent:
- Registrar el procés i el pagament de les quotes.
- Implementació de les estratègies WELL.
- Desenvolupament de polítiques d' empresa que permetin assolir els objectius.
- Trametre la documentació requerida.
- Realització de la inspecció visual i la verificació in situ pel Performance Testing Agent.
- Creació del report final si obté el certificat WELL de manera favorable.
- Renovació cada tres anys.
Certificat WELL per a oficines: Afegint valor a la teva empresa
A les empreses, el cost laboral és considerat un dels aspectes més significatius a considerar. Per tant, és de vital importància promoure un ambient saludable i còmode que promogui una major satisfacció i el màxim rendiment.
Comptar amb un certificat WELL en oficines significa assegurar el benestar de les persones que s'hi troben fent ús de les estratègies i indicadors de WELL. A la vegada, això significa una major facilitat perquè empleats, clients i inversors puguin ser atrets i retinguts a l'empresa.
Un ambient laboral saludable promou una major productivitat, un factor clau per promoure el retorn de la inversió i aconseguir el rendiment necessari per liderar el sector.
Empreses i edificis d'oficines d'Espanya amb el Certificat Well
Són nombrosos els edificis i parcs empresarials que en països com Estats Units, Londres i París ja compten amb el certificat Well.
A Espanya, en ciutats com Barcelona i Madrid, ja comença a consolidar-se aquesta tendència en la construcció de nous edificis per a oficines i en el redisseny de moltes empreses, com és el cas de:
- Les torres Ponent i Llevant de BcnFira District.
- Cloudworks Gran Via 645 a Barcelona.
- La seu d'Intu, l'edifici d'oficines més saludable de Madrid.
- El Parc Tecnològic Actiu d'Alacant.
- Les oficines centrals de KREAN a Mondragón (Gipuzkoa).
En Ergonomika comptem amb totes les solucions per dotar les empreses del mobiliari ergonòmic necessari per complir amb els estàndards de qualitat del Certificat Well. Podem ajudar a crear i dissenyar racons de benestar que marcaran la diferència davant altres empreses, edificis o parcs empresarials que encara no han fet la transició cap al que realment importa, crear empreses saludables i oficines en les quals els seus treballadors, clients, col·laboradors es sentin a gust i feliços.